شرکت گوگل راکتور هسته‌ای خریداری می‌کند

کمپانی گوگل توافق جدیدی را با یک شرکت مهندسی کالیفرنیایی به منظور تامین انرژی از نسل بعدی راکتورهای هسته‌ای اعلام کرد.

این قرارداد نشان‌دهنده مرز جدیدی در انرژی پاک برای نیرو بخشیدن به سرمایه‌گذاری گوگل در هوش مصنوعی است و انتظار می‌رود که راکتورها تا سال ۲۰۳۰ فعال شوند. گوگل به طور مرتب تعهد خود را به انرژی پاک تکرار کرده و در حال حاضر اهداف بلندپروازانه ای را که در سال ۲۰۲۰ برای دستیابی به انرژی بدون کربن در تمام طول سال تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است، دنبال می‌کند.

با این حال، با گسترش فعالیت‌های این غول فناوری، به ویژه در زمینه‌های انرژی فشرده مانند هوش مصنوعی، تقاضا برای برق قابل اعتماد و پایدار افزایش یافته است. انتشار گازهای گلخانه‌ای در پنج سال گذشته تا ۴۸ درصد افزایش یافته و به همین علت انرژی هسته‌ای نیاز حیاتی برای گوگل برای پایبندی به اهداف خود است.

Kairos Power یک شرکت مهندسی مستقر در کالیفرنیا است که روی توسعه راکتورهای جدیدی کار می‌کند که نسبت به راکتورهای هسته‌ای سنتی ارزان‌تر، کوچکتر و سریع‌تر ساخته می‌شوند. انرژی خورشیدی و باد اغلب بسته به زمان روز و شرایط آب و هوایی در نوسان است و این مشکلی محسوب می‌شود که راکتورهای نسل جدید Kairos به دنبال رفع آن هستند. اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که معامله این شرکت با Kairos Power مستلزم خرید انرژی از چندین SMR (نسل جدید راکتورها) است که انتظار می‌رود اولین مورد از آن‌ها تا سال ۲۰۳۰ عملیاتی شود و راکتورهای بیشتری تا سال ۲۰۳۵ توسعه یابند. همچنین انرژی تولید شده از این راکتورها می‌تواند به رساندن ۵۰۰ مگاوات برق بدون کربن به شبکه‌های برق آمریکا کمک کند.

شرکت miHoYo، توسعه‌دهنده بازی Genshin Impact، طی سال‌های اخیر در بخش گداخت هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال، چیزی که قرارداد گوگل را از سایرین متمایز می‌کند، سرمایه گذاری در انرژی هسته ای نسل بعدی در برابر نیروگاه‌های هسته‌ای سنتی است. اندازه راکتورهای SMR تقریباً یک دهم تا یک چهارم راکتورهای معمولی است که ساخت و مکان‌یابی آن‌ها را آسان‌تر و احتمالاً ارزان‌تر می‌کند. سایر شرکت‌های حوزه تکنولوژی مانند آمازون و مایکروسافت نیز در زمینه انرژی هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما تمرکز آن‌ها روی دستیابی به نیرو از تاسیسات هسته‌ای موجود یا احیا شده بوده است.

با این حال ممکن است هنوز چالش‌هایی‌ در مورد SMRها از جمله نگرانی‌های زیست محیطی در مورد استخراج اورانیوم و دفع زباله وجود داشته باشد. اما در صورت موفقیت، این معامله می‌تواند نقطه عطفی نه تنها برای گوگل بلکه برای صنعت انرژی ایجاد کند.

Rezaاپوزیسیون گیمفا

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *