خطرات ژئوپلیتیکی، تهدیدی برای رشد تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی خطرات قابل توجهی را برای رشد تجارت در جهان ایجاد کرده است.

کد خبر : ۱۶۷۵۱۹

به گزارش ایبنا به نقل از خبرگزاری تاس، سازمان تجارت جهانی (WTO) در گزارشی رشد تجارت کالا‌ها را در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۷ درصد و در سال ۲۰۲۵ به میزان ۳ درصد پیش‌بینی کرد.

این سازمان همچنین در گزارش خود تأکید کرد که تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و افزایش عدم قطعیت در سیاست اقتصادی جهان همچنان خطرات قابل توجهی را ایجاد کرده است.

اقتصاددانان سازمان تجارت جهانی گفتند: تجارت جهانی کالا در نیمه اول سال ۲۰۲۴، به میزان ۲.۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که باید با گسترش بیشتر در نیمه دوم سال و در سال ۲۰۲۵ دنبال شود.

این سازمان همچنین گفت: این بهبود پس از کاهش ۱.۱ درصدی در سال ۲۰۲۳ به دلیل تورم بالا و افزایش نرخ بهره صورت می‌گیرد.

اکنجو–ایوه‌آلا مدیرکل سازمان WTO گفت: ما انتظار بهبود تدریجی تجارت جهانی را برای سال ۲۰۲۴ داریم، اما همچنان نسبت به احتمالات پسرفت، به ویژه تشدید احتمالی درگیری‌های منطقه‌ای مانند درگیری‌ها در خاورمیانه، هوشیار هستیم.

وی افزود: تأثیر آن ممکن است برای کشور‌هایی که مستقیماً درگیر آن هستند، شدیدتر باشد، اما همچنین ممکن است به‌طور غیرمستقیم هزینه‌های انرژی جهانی و مسیر‌های حمل‌ونقل را تحت تأثیر قرار دهد.

مدیر کل سازمان تجارت جهانی در ادامه گفت: فراتر از پیامد‌های اقتصادی، ما عمیقاً نگران پیامد‌های انسانی برای آسیب‌دیدگان از این درگیری‌ها هستیم.

 

منبع: تسنیم

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *