سال 2022، اپل موافقت کرده بود که برای خاتمهدادن به شکایت گروهی از کاربران مکبوکها (بین سالهای 2015 تا 2019) که با کیبورد پروانهای به مشکل خورده بودند، 50 میلیون دلار غرامت بپردازد. حالا ظاهراً اپل پرداخت مبلغ ادعایی به دارندگان واجد شرایط مکبوک را آغاز کرده است.
حکم پرداخت اپل را 27 ژوئن دادگاه صادر کرد و غول فناوری اعلام کرد از آگوست 2024 پرداخت این غرامتها را شروع خواهد کرد. وبسایت 9to5Mac یکی از مشتریانی است که از دریافت 2 چک 395 دلاری بهخاطر حلوفصل شکایت کیبورد پروانهای اپل خبر داده است.
چه مشتریانی مشمول تسویهحساب اپل هستند؟
نکته قابلتوجه این است که تمام خریداران مدلهای دارای صفحهکلید پروانهای شامل این حلوفصل نمیشوند. در واقع فقط کاربرانی که بین سالهای 2015 تا 2019 در ایالتهای کالیفرنیا، فلوریدا، ایلینویز، میشیگان، نیوجرسی، نیویورک یا واشنگتن دستگاهی با این شرایط خریده و آن را با هزینه خود تعمیر کرده باشند، مشمول تسویهحساب اپل میشوند.
کاربرانی که برای حل مشکلات خود مجبور به تعویض کلیدها شدهاند، حداکثر 50 دلار دریافت میکنند. کاربرانی که مجبور به جایگزینی «کیس بالایی» (Top Case) مکبوک شدهاند، نیز برای هر تعویض 125 دلار دریافت خواهند کرد و حداکثر پرداختی آنها (برای تعویض دو یا چندباره کیس بالایی) به 395 دلار میرسد. طبق اطلاعات موجود، قاب بالایی میتواند شامل چند قطعه ازجمله صفحهکلید و باتری شود.
اپل صفحهکلید پروانهای را سال 2015 با مکبوک 12 اینچی جدیدش معرفی کرد. سپس آن را به مکبوک پرو سال 2016 و مکبوک ایر سال 2018 نیز اضافه کرد. بااینحال طراحی این صفحهکلید مشکلساز بود و از نظر اطمینان و دوام نگرانیهایی ایجاد کرد.
برخی مشکلات آن عبارتاند از چسبندگی کلیدها یا ناتوانی در تایپ برخی کاراکترهای خاص.
مشکلات صفحهکلید پروانهای بهقدری زیاد بود که اپل درنهایت اواخر 2019 تصمیم گرفت با مکبوک پرو 16 اینچی آن را کنار بگذارد. اواسط 2020 نیز مکبوک پرو و مکبوک ایر 13 اینچی با صفحهکلید جدید مجیک معرفی شدند.