اتحادیه اروپا امروز متا را به نقض قوانین بازارهای دیجیتال (DMA) متهم کرد. اتهام اصلی متا مربوط به مدل «پرداخت یا رضایت» (Pay or Consent) این شرکت است که اواخر 2023، به کاربران اتحادیه اروپا ارائه شد. در این مدل کاربران برای استفاده بدون تبلیغات از پلتفرمهای متا یا باید اشتراک داشته باشند یا رضایت بدهند از دادههای آنها برای تبلیغات شخصیسازیشده استفاده شود.
براساس قوانین DMA اتحادیه اروپا، غولهای فناوری، مانند متا، زمانی که قصد دارند از دادههای شخصی کاربران در پلتفرمهای مختلف استفاده کنند، باید از کاربران رضایت بگیرند. متا نیز سال گذشته در اتحادیه اروپا سرویسی راهاندازی کرد که در آن کاربران با پرداخت اشتراک ماهانه، میتوانستند از فیسبوک و اینستاگرام بدون هیچ تبلیغاتی استفاده کنند.
آن زمان، این شرکت اعلام کرد اگر کاربران اروپایی رضایت بدهند از دادههای آنها استفاده شود، سرویس رایگان بدون تبلیغات دریافت میکنند. اکنون به گزارش CNBC، اتحادیه اروپا متا را بهدلیل مدل «پرداخت کنید» یا «رضایت دهید» به نقض قوانین DMA متهم کرده است.
اتهام متا از سوی اتحادیه اروپا
رگولاتورهای اروپایی میگویند مدلی که متا ارائه کرده باعث میشود کاربران برای پرداختنکردن حق اشتراک، مجبور شوند با ردیابی اطلاعات شخصیشان برای اهداف تبلیغاتی موافقت کنند. کمیسیون اروپا اکنون متا را از «دیدگاه اولیه» خودش مبنیبر اینکه این مدل با DMA مطابقت ندارد، مطلع کرده است. البته پیشتر متا گفته بود این مدل DMA را نقض نمیکند.
این یافتهها در ادامه تحقیقاتی است که کمیسیون اروپا مارس (فروردینماه) علیه متا شروع کرد. اکنون با اعلام نتایج این تحقیقات، متا میتواند به اتهام کمیسیون پاسخ دهد و درصورت تغییر مدل خود، احتمالاً بتواند از پرداخت جریمه قسر دربرود.
بااینحال، اگر نظر کمیسیون تأیید شود، میتواند متا را تا 10 درصد از کل گردش مالی شرکت جریمه کند. همچنین اگر این شرکت بار دیگر متهم شود، این جریمه ممکن است تا 20 درصد از کل گردش مالی آن برسد. مجموع درآمد متا در سال گذشته میلادی حدود 135 میلیارد دلار (125 میلیارد یورو) بوده است.
هفته گذشته نیز کمیسیون اروپا اعلام کرد سیاستهای اپل و شرایط اپ استور قوانین بازارهای دیجیتال را نقض میکند.