مراوده تجاری ایران با آفریقا حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا

مراوده تجاری کشور ایران با قاره آفریقا حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است که باید برای افزایش این رقم برنامه ریزی و تلاش کرد.

کد خبر : ۱۶۵۶۹۲

به گزارش ایبنا، مسعود برهمن روز یکشنبه در همایش فرصت‌های تجاری قاره آفریقا در اتاق بازرگانی زنجان، افزود: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در قاره آفریقا صورت می‌گیرد که نیمی از آن صادرات و نیمی نیز واردات کالاست.

برهمن افزود: علاوه بر ذخایر معادن، ظرفیت‌های بالای منابع طبیعی، زیست محیطی و کشاورزی در این قاره بسیار قابل توجه است، اما متاسفانه میزان داد و ستد ایران با این قاره فقط یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است که یک میلیارد از این میزان به صادرات و مابقی به واردات اختصاص دارد.

رییس اتاق بازرگانی زنجان نیز در این همایش به مزیت‌های ارتباط تجاری با کشور‌های در حال توسعه همچنین ظرفیت قاره آفریقا اشاره کرد و افزود: اقتصاد در تمام دنیا نیاز به توسعه صادرات و گسترش بازار دارد و برای تحقق این مهم، دولت‌ها با سیاست‌های اقتصادی کاربردی و پربازده از بخش خصوصی خود حمایت و مسیر ورود تولیدات به بازار‌های جهانی را هموار می‌کنند.

صمد یوسفی اصل ادامه داد: قاره آفریقا بازاری بی‌نظیر و ظرفیتی قابل توجه برای صادرات کالا‌ها و خدمات فنی مهندسی است، اما متاسفانه تجار ایرانی، کمترین بهره را از این ظرفیت ناشناخته می‌برند در حالی که تولیدات و کالا‌های ایرانی به میزان قابل توجهی می‌تواند نیاز‌های بازار قاره آفریقا را مرتفع کند.

یوسفی اصل، ارتباط اتاق بازرگانی زنجان با اتاق‌های مشترک را رویکردی موثر و مفید در تنظیم برنامه‌های تجاری و تدوین نقشه راه تجارت موثر در بی‌تحرکی صادراتی عنوان کرد و افزود: نهاد‌های اقتصادی به ویژه کانون‌های بخش خصوصی نیاز است با همکاری چندجانبه و کسب و انتقال اطلاعات مفید و جدید، زمینه حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و برقراری ارتباطی پیوسته با رایزنان اقتصادی در کشور‌های مختلف را همواره در دستور کار خود داشته باشند.

وی همچنین معرفی نیازها، ویژگی‌ها و ظرفیت‌های بازار‌های دنیا به ویژه کشور‌های همسایه به تجار استان را امری مهم دانست و اظهار داشت: اتاق بازرگانی زنجان با دعوت از متخصصین و افراد با تجربه سعی می‌کند تجار استان زنجان را با شرایط واقعی بازار‌های خارجی و نحوه دادوستد با آن‌ها آشنا کند.
در پایان این همایش ضمن انعقاد تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی زنجان و اتاق مشترک ایران و آفریقا، دفتر این اتاق مشترک نیز در اتاق بازرگانی زنجان افتتاح شد و شروع به کار کرد.

 

منبع: ایرنا

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *