رشد بی‌سابقه معاملات برق در بورس

نایب رئیس سندیکای صنعت برق گفت: خواسته ما این است که تمام برق مشترکان صنعتی از طریق بورس انرژی با قیمت منصفانه عرضه شود.

کد خبر : ۱۶۷۸۰۰

به گزارش خبر، پیام باقری، رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق در نشستی خبری اظهار داشت: بخش قابل توجهی از مسائل ناترازی برق با سیاست‌گذاری درست مرتفع می‌شود.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه رشد ۸ درصدی اقتصادی هدفگذاری شده که متناسب با ظرفیت‌ها و توان کشور است، اما تحقق آن ملزوماتی دارد که یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند این رشد اقتصادی را پشتیبانی کند، صنعت برق است.

باقری با بیان اینکه “مجری رشد ۸ درصدی بدون شک بخش خصوصی است”، گفت: دولت باید تسهیل‌گر فعالیت بخش خصوصی باشد و بین دخالت و نظارت باید تفاوت قائل شود.

وی ادامه داد: آنچه به صنعت برق آسیب می‌زند، مداخلات دولتی، قیمـت‌گذاری دستوری و اقتصاد مبتنی بر دریافت یارانه است که سبب شده مشکلات متعددی در صنعت برق ایجاد شود و ظهور و بروز این مشکلات، در ناترازی بین تولید و تقاضای برق نمود کرده است.

باقری از موفقیت سندیکا برای ایجاد قرارداد‌های تیپ خبر داد و گفت: همسان‌سازی قرارداد‌های تأمین کالا در بخش انتقال و توزیع یکی از دستاورد‌های بزرگی بود که با تلاش اعضای سندیکلا محقق شد و بخشی از مشکلات این عرصه را کاهش داد.

وی افزود: برای اولین بار، قرارداد‌های تیپ را به ثبت و تأیید رسانده‌ایم و فعالان اقتصادی در بخش انتقال و توزیع، از فضای قرارداد‌های یک‌طرفه خارج شدند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق تصریح کرد: در پایان برنامه ششم توسعه می‌بایست ۸۰ درصد مالکیت نیروگاه‌های کشور از آن بخش خصوصی می‌شد، اما این رقم اکنون ۶۰ درصد است و همچنان مالکیت ۴۰ درصد نیروگاه‌ها با بخش دولتی است.

وی ادامه داد: در گذشته سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت انجام می‌شد، اما دیگر منابع دولتی پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذاری‌ها نیست؛ منابع مالی در کشور موجود است و در وجود منابع مالی محدودیت نداریم، اما در هدایت منابع مالی به بخش تولید، دچار مشکل هستیم.

در ادامه این نشست، جعفر جولا، نایب رئیس سندیکای صنعت برق اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه صادر شد و بخشی از مشکلات پیمانکاران را حل کرد.

وی افزود: با رویکرد خوب صورت گرفته در توسعه فروش برق در بورس انرژی، شاهد رشد بی‌سابقه معاملات برق در بورس انرژی هستیم، به‌طوری که حجم و ارزش معاملات برق در بورس انرژی در ۶ ماهه نخست سال گذشته به‌ترتیب ۲ میلیارد کیلووات ساعت و ۶۴۰ میلیارد تومان بود که در نیمه نخست سال جاری به ۷۸ میلیارد کیلووات ساعت و ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید.

جولا با بیان اینکه اگر مکانیزم‌های بورس انرژی درست تعریف شود کشف قیمت مناسبی صورت می‌گیرد”، گفت: در این صورت اقتصاد نامتوازن برق تا حدودی اصلاح می‌شود و رویه‌های صنعت برق به سمت اصلاح و بهبود سوق پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: خواسته ما این است که تمام برق مشترکان صنعتی از طریق بورس انرژی با قیمت منصفانه عرضه شود تا ناترازی بخش مالی رفع شود و به‌تبع آن ناترازی در تولید و مصرف برق نیز رفع شود.

 

منبع: تسنیم

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *