شرکت متا به اتهام آنچه زیرپاگذاشتن قوانین حفاظت از داده اتحادیه اروپا و رقابت ناعادلانه در بازار تبلیغات آنلاین دانسته شده، باید اکتبر ۲۰۲۵ (مهرماه ۱۴۰۴) در دادگاهی در اسپانیا پاسخگوی این اتهامات باشد.
به گزارش نشریه فورچون، بیش از ۸۰ رسانه اسپانیایی در دسامبر سال گذشته بهدلیل رقابت ناعادلانه در بازار تبلیغات از متا شکایت کردند. این رسانهها ادعا کردند متا از مالکیتش بر پلتفرمهای فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ بهعنوان مزیتی رقابتی در بازار تبلیغات آنلاین استفاده میکند که رقابت در ارائه تبلیغات شخصیسازیشده را ناعادلانه میکند.
رسانههای اسپانیایی متا را به زیرپاگذاشتن قوانین اتحادیه اروپا متهم کردهاند
انجمن رسانههای اسپانیا (AMI) قرار است اکتبر سال آینده میلادی به نمایندگی از این ۸۰ رسانه متا را به دادگاه بکشاند. این نهاد ادعا میکند متا از مه ۲۰۱۸ تا ژوئیه ۲۰۲۳ «بهصورت سیستماتیک» قانون را زیر پا گذاشته و با استفاده از مزیتی رقابتی که بهصورتی غیرقانونی کسب شده، تبلیغات شخصیسازیشده ارائه کرده است. براساس قوانین اتحادیه اروپا، شرکتها برای استفاده از دادههای کاربران در تبلیغات ابتدا باید از آنها اجازه بگیرند.
دادگاه مادرید تاریخ برگزاری محاکمه را اول و دوم اکتبر ۲۰۲۵ (۹ و ۱۰ مهر ۱۴۰۴) تعیین کرده است. انجمن رسانههای اسپانیا قصد دارد ۵۵۰ میلیون یورو (۵۸۱ میلیون دلار) از متا خسارت بگیرد. این خسارت بین ۸۰ رسانهای که از متا شکایت کردهاند، تقسیم خواهد شد.
در پاسخ به این اتهامات، وکلای متا اعلام کردند این شرکت هیچیک از قوانین اتحادیه اروپا را نقض نکرده است. همچنین وکلا ادعا کردند متا از دادههای شخصی کاربران برای نمایش تبلیغات شخصیسازیشده استفاده نمیکند؛ درنتیجه هیچ مزیت رقابتی به دست نمیآورد.
در کنار بیش از ۸۰ رسانه اسپانیایی، شبکههای رادیویی و تلویزیونی اسپانیا نیز بهدلایلی مشابه علیه، متا شکایت کردهاند. این رسانهها میخواهند ۱۶۰ میلیون یورو (۱۶۹ میلیون دلار) خسارت از این شرکت آمریکایی بگیرند.