تنوع مبادی وارداتی تحریم را کم اثر می‌کند/ باید تعداد واردکنندگان کالا بیشتر شود

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی؛

اگر تعداد واردکنندگان اصلی محدود باشد تحریم‌ها به‌راحتی بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

کد خبر : ۱۶۵۶۳۴

به گزارش ایبنا، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، اظهار کرد: بینید طی دو سال اخیر در حوزه واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های اصلی دو اتفاق مهم رخ داده است: اول، با ایجاد تنوع در واردکنندگان فضای رقابتی ایجاد شده است. دوم، با ایجاد تنوع در مبادی وارداتی نگرانی بابت تامین کالا کمتر شده است.

 

اگر تعداد واردکنندگان اصلی محدود باشد تحریم‌ها به‌راحتی بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد. اما اگر تعداد بازیگران زیاد باشد و تنوع در واردکنندگان و مبادی واردات وجود داشته باشد تاثیر تحریم‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

 

از سوی دیگر وقتی انحصار ایجاد می‌شود، حتی اگر تحریم‌ها اثر زیادی نداشته باشند ممکن است برخی افراد به سودجویی و منفعت‌طلبی بپردازند.

 

در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که برخی از تامین‌کنندگان محدود کالا‌های اساسی به‌محض مواجهه با مشکل عرضه کالای خود را قطع کرده و شرایط خاصی را در کشور تحمیل می‌کردند.

 

این افراد درخواست‌هایی مانند تغییر محل تحویل ارز و شرایط خاص ترخیص کالا را مطرح می‌کردند که باعث اختلال در واردات و افزایش قیمت‌ها می‌شد. این شرایط منجر به کمبود تولید مرغ، افزایش قیمت در بازار گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات و حتی برنج و روغن و سایر کالا‌های اساسی می‌شد.

 

در چنین وضعیتی کل حاکمیت مجبور می‌شد برای واردات کالا‌های اساسی به شرایط واردکنندگان تن دهد، اما اگر تعداد بازیگران زیاد باشد هم انحصار از بین می‌رود و رقابت ایجاد می‌شود و هم تاثیر تحریم‌ها کاهش می‌یابد.

 

منبع: نود اقتصادی

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *