اتحادیه اروپا احتمالاً حکم تجزیه بخش تبلیغات آنلاین گوگل را صادر نمی‌کند

به نظر می‌رسد مقامات ضدانحصار اتحادیه اروپا در نظر دارند به گوگل دستور دهند به اقدامات ضدرقابتی در تجارت تبلیغات آنلاین خود پایان دهد اما به گفته منابع آگاه رویترز، درحال‌حاضر حکم تجزیه گوگل صادر نمی‌شود.

براساس گزارش رویترز، پس از اینکه «مارگرت وستاگر»، رئیس مسائل ضدانحصار اتحادیه اروپا در سال 2023 تهدید کرد کسب‌وکار پرسود فناوری تبلیغات گوگل را متلاشی می‌کند، رگولاتورهای اتحادیه اروپا قرار است در ماه‌های آینده جریمه سنگینی برای این غول فناوری تعیین کنند. اما منابع آگاه که مستقیم با این پرونده در ارتباط هستند، می‌گویند مقامات احتمالاً به‌دلیل پیچیدگی‌های موجود، حکم تجزیه صادر نمی‌کنند.

البته پیش‌ازاین آمریکا در بخش جستجوی آنلاین، گوگل را انحصارطلب دانست و ممکن است وزارت دادگستری پیشنهاد تجزیه گوگل (سیستم‌عامل اندروید و مرورگر وب کروم) را مطرح کند.

حکم احتمالی تجزیه گوگل در بخش تبلیغات آنلاین

درآمد تبلیغاتی گوگل در سال 2023، از خدمات جستجو، جیمیل، گوگل پلی، گوگل مپ، یوتوب، گوگل اد منیجر، AdMob و AdSense حدود 237.85 میلیارد دلار یا 77 درصد از کل درآمدهای این بازار جهانی بوده است. به‌عبارتی این پلتفرم بخش اعظم بازار تبلیغات دیجیتال جهان را در اختیار دارد.

به همین دلیل کمیسیون اروپا می‌گوید اگر گوگل به سیاست‌های ضدرقابتی خود ادامه دهد، دستور تجزیه ممکن است در مرحله بعدی صادر شود. به گفته منابع آگاه بعید است تصمیم اتحادیه اروپا قبل از خروج مارگرت وستاگر از سِمت خود در ماه نوامبر اتخاذ شود اما ممکن است زودتر هم انجام شود.

پیش‌ازاین، وستاگر پیشنهاد داده بود گوگل می‌تواند ابزارهای تبلیغاتش مانند DFP و AdX را بفروشد. بااین‌حال مشخص نیست اتحادیه اروپا چه حکمی صادر کند، شاید گوگل فقط به جریمه‌ای سنگین محکوم شود.

از سویی، گوگل در آمریکا با محاکمه‌ ضدانحصار دیگری دست‌وپنجه نرم می‌کند و در این محاکمه وزارت دادگستری ایالات متحده ادعا می‌کند این شرکت بر بازار فناوری‌های تبلیغاتی «انحصار سه‌گانه» دارد.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار کسب و کارها