معرفی فیلم It’s a Wonderful Life

فیلم It’s a Wonderful Life یا چه زندگی شگفت‌انگیزی اثری کلاسیک و محصول سال ۱۹۴۶ در ژانر درام، کمدی و عاشقانه می‌باشد.

It’s a Wonderful Life ساخته کارگردانی نام آشنا است که چندین فیلم مهم در کارنامه خود دارد که همچنان نیز آثاری زنده و پر از حس هستند که تماشای آن‌ها در هر دورانی لذت‌بخش است. فرانک کاپرا علاوه بر It’s a Wonderful Life آثاری مثل It Happened One Night و Mr. Smith Goes to Washington را در کارنامه دارد که همگی قابل توجه هستند اما بهترین فیلم او را می‌توان همین فیلم چه زندگی شگفت‌انگیزی دانست. علاوه بر حضور کاپرا در مقام کارگردان این فیلم، ستارگانی مثل جیمز استوارت و دانا رید نیز در مقام بازیگر در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

احتمالا شما هم جمله معروف “این فیلم را قبل مرگ تماشا کنید” را شنیده‌اید. برخی آثار به گونه‌ای هستند که در نهایت در لیست فیلم‌های پیش از مرگ جای می‌گیرند. برخی از این آثار را همه باید تماشا کنند، اهمیتی ندارد که تا چه اندازه به سینما علاقه دارید یا چند فیلم در هفته تماشا می‌کنید و یا اصلا تا به امروز به سراغ تماشای آثار کلاسیک رفته‌اید یا خیر.

It’s a Wonderful Life از آن دست آثار است که تماشای آن برای هر شخصی واجب است، به خصوص در وضعیت کنونی و یا در شرایطی که همه مسیرهای پیش روی خود را بن‌بست دیده‌اید تماشای این فیلم می‌تواند امید را در دل شما زنده کرده و حال شما را دگرگون کند. شاید اگر به وجود دسته و یا لیست فیلمی تحت عنوان ” آثار حال خوب کن” باور داشته باشید، فیلم It’s a Wonderful Life در صدر این لیست قرار گیرد و بتوان آن را حال خوب کن‌ترین فیلم تاریخ دانست.

اما چه چیزی باعث شده است تا فیلم It’s a Wonderful Life پس از ۷۸ سال همچنان اثری زنده باشد؟ روایتی دقیق، شخصیت‌پردازی کاملی که یک شخصیت ابدی را خلق کرده است و دغدغه‌مند بودن آن. آثار مهم و برتر سینما، تاریخ انقضا ندارند و چنین تفکری که این آثار در زمانه خود مورد توجه بوده و الان کاربردی ندارند از پایه غلط است. اثر هنری فاخر در تمام دوران‌ها زنده بوده و با توجه به شرایط لحظه قابل تامل و تفسیر است و همچنان نیز می‌تواند کارکرد لازم خود را داشته باشد. بنابراین اگر در روزهای پایانی تعطیلات به دنبال تماشای اثری دیدنی و فوق‌العاده هستید که انرژی و روحیه جدیدی را برای شروع سال جدید در شما ایجاد کند It’s a Wonderful Life مناسب شما است. تفاوتی ندارد که شما محصل هستید یا کارمند یا بازنشسته، در هر سن و سالی که باشید، تماشای این فیلم برای شما واجب است.

معرفی فیلم It's a Wonderful Life | حال خوب با فیلم خوب......

معرفی فیلم It’s a Wonderful Life

  • عنوان فیلم: It’s a Wonderful Life – چه زندگی شگفت‌انگیزی
  • ژانر: درام – عاشقانه – فانتزی
  • سال تولید: ۱۹۴۶
  • کارگردان: فرانک کاپرا
  • بازیگران: جیمز استوارت – دانا رید

فیلم It’s a Wonderful Life با چند نما از یک شهر آغاز می‌شود که در آن چند خانه و مغازه را می‌بینیم. یک نقطه اشتراک بین تمام خانه‌های به تصویر کشیده شده وجود دارد. همه افراد داخل این خانه‌ها مشغول دعا کردن برای شخصی به نام جورج بیلی هستند و از خدا می‌خواهند که در این شرایط بد به او کمک کند.

پس از آن تصویری را در کهکشان می‌بینیم که نماد خدا و فرشتگان او است. به گوش او می‌رسانند که بر روی زمین عده‌ای مشغول دعا کردن برای شخصی به اسم جورج بیلی هستند. جورج قصد خودکشی و پایان دادن به زندگی خود را دارد. بنابراین فرشته‌ای مامور می‌شود تا به زمین رفته و جورج را از این تصمیم منصرف کند. اما برای آنکه کاملا بداند با چه کسی روبرو است، زندگی جورج از زمان کودکی تا به لحظه‌ای که تصمیم به خودکشی گرفته است، برای فرشته به نمایش درآمده و بازسازی می‌شود. ما نیز در کنار این فرشته به دوران کودکی جورج می‌رویم و زندگی او را از ابتدا تا لحظه خودکشی تماشا می‌کنیم.

در این مدت ما با کاراکتر جورج بیلی، اطرافیان او، نوع ارتباطش با آن‌ها و در نهایت آرزوها و نگاه او به دنیا آشنا می‌شویم. در این دو ساعت و ده دقیقه فیلم تمام مسیر و اتفاقاتی را که او را به سمت تصمیم برای خودکشی سوق داده است برای ما تصویر می‌کند بدون آنکه شعاری و مضمون‌گرا شود. فیلم شرایط یک مرد از کودکی تا بزرگسالی و ازدواج را برای ما روایت می‌کند و تنها درباره مفهوم خودکشی صحبت نمی‌کند.

معرفی فیلم It's a Wonderful Life | حال خوب با فیلم خوب......

جورج شخصی است که از زندگی روزمره و تکراری متنفر است. او از کودکی علاقه به گشتن دنیا و ماجراجویی و خروج از شهر دوران کودکی خود را داشته است اما هر بار که به این هدف نزدیک می‌شود اتفاقی او را در همان شهر گرفتار کرده و به روزمرگی و تکرار وادار می‌کند. این زندگی مورد علاقه جورج بیلی نیست و در کنار زیستن بر خلاف تمام آرزوهای کودکی و نوجوانی، او مجبور است با مشکلات بزرگ و کوچکی دست و پنجه نرم کند.

در واقع بین قصه و روایت فیلم و نام آن تناقض جالبی وجود دارد که در نیم ساعت پایانی فیلم تازه متوجه معنی شگفت‌انگیز بودن زندگی می‌شویم، همانگونه که جورج متوجه آن می‌شود. در طول مدت فیلم جورج روزهای سختی را در زندگی خود می‌گذراند که طبیعتا روزهای شیرین نیز دارد اما عمدتا زندگی جورج با سختی می‌گذرد، این در حالی است که نام فیلم It’s a Wonderful Life می‌باشد و این تناقض در پایان به زیباترین شکل ممکن نمایان می‌شود.

در پایان باید گفت که فیلم It’s a Wonderful Life قطعا جزو آثار برتر تاریخ و همچنین جزو پنج فیلم برتر شخص بنده است. فیلمی که نه سن و سال می‌شناسد و نه اهمیت دارد که در چه دوره‌ای آن را تماشا می‌کنید. این فیلم همانگونه که سی سال پیش تماشا می‌شده قطعا سی سال آینده نیز تماشا خواهد شد. چنین آثاری که دغدغه قصه و روایت و شخصیت داشته‌اند شاید کمتر تکرار شوند و ما به عنوان دوستداران جدی سینما وظیفه داریم تا با معرفی و تماشای آن‌ها، هر بار افراد و نسل‌های جدید را با این آثار آشنا کنیم تا همچنان سینمای اصیل و فاخر در صفحه‌های نمایش باقی مانده و مخاطبین سینما آن‌ها را بشناسند و بدانند که سینما از کجا آمده و چه روزهایی داشته و خلاصه به آثار انبوه و بی دغدغه امروزی (بجز چند مورد محدود) نمی‌شود.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *