دانشمندان برای اولین بار مغز منجمد شده انسان را زنده کردند

گروهی از دانشمندان چینی موفق شدند برای اولین بار بافت مغز منجمد شده انسان را بدون آسیب رساندن به آن دوباره احیا کنند.

تیمی از محققان راهی برای آب کردن یخ بافت مغز انسان بدون آسیب رساندن به آن کشف کرده‌اند. این کشف، پیشرفت چشمگیر در علوم زیست‌شناسی محسوب می‌شود.

محققان دانشگاه فودان شانگهای چین به رهبری ژیچنگ شائو نمونه‌های مغز خودسازمانده که به ارگانوئید معروف هستند را پرورش دادند. این ارگانوئیدها از سلول های بنیادی جنینی مشتق می‌شوند و رشد می کنند و سه هفته طول می‌کشد تا به طور کامل بالغ شوند. پس از اینکه به بلوغ کامل رسیدند، بافت مغز، سلول‌های عصبی و سلول‌های بنیادی عصبی را توسعه داد. توسعه این سلول‌ها به این معنی است که آنها برای آزمایش آماده هستند.

این تیم تحقیقاتی سپس نمونه‌های بافت مغز را با مواد شیمیایی مختلف ترکیب کردند تا کشف کنند کدام ترکیب شیمیایی باعث می‌شود بافت مغز در حالت یخ زده زنده بماند و پس از ذوب شدن همچنان رشد کند. طبق نتایج تحقیق این تیم، موفق‌ترین ترکیب مواد شیمیایی شامل متیل سلولز، اتیلن گلیکول، DMSO و Y27632 بود که آن را MEDY نامیدند.

دانشمندان بر این باورند که این ترکیب به نحوی باعث می‌شود در ارتباطات داخلی سلول که معمولاً منجر به شروع فرآیند مرگ می‌شود، خلل ایجاد شود. لازم به ذکر است این دانشمندان بقای بافت مغز را در بازه‌های زمانی مختلف مانند ۲۸ تا ۱۰۰ روز آزمایش کردند. مظابق نتایج، بافت مغز منجمد حتی پس از ۱۸ ماه منجمد شدن همچنان نشانه‌هایی از رشد و عملکرد را از خود نشان داد.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *